Tuesday 2 November 2010

Terasa?

Salam everyone :) Semoga semua berada dalam keadaan sihat walafiat dan ceria2 selalu.


Takde banyak sangat nak cakap sebenarnya. Cuma semalam ada satu kejadian yang berlaku. Trang trang trang! haha saja nak buat suspens.


Tapi saya bukan lah nak cerita apa yang happened last night. Cuma, out of that, kitorang dapatlah tahu something new lagi tentang each of us. Word of the night = terasa.


Almaklumlah, kita sebagai manusia, tipulah if kita cakap kita tak pernah ambik kisah or more specifically, tak terasa dengan perbuatan/kata-kata/ekspresi muka orang kat sekeliling kita. Cuma, bak kata si dia, bila kita dah tahu yang kita akan hidup bersama and di bawah satu bumbung, jadi kenalah pandai minimise and control perasaan bila terasa.


Semalam jugak, terbukak lah kisah2 terasa yang terjadi sepanjang perkenalan kitorang. Lawak jugak sebenarnya. Kadang2, benda kecik pun boleh jadi penyebab. Daripada gurauan menjadi perselisihan. Ye lah, lidah ni tak bertulang. Senang sangat mengatakan sesuatu tanpa berfikir terlebih dahulu. Terlajak perahu pulak boleh diundur, terlajak kata, padah jawabnya. *cewah*


Personally, saya lebih suka pendam bila terasa. hehe nak avoid any awkwardness. Besides, saya takut bila saya tunjuk yang saya terasa, orang akan sangat berhati2 dengan kata2 mereka. Takut mereka tak comfortable berada di samping saya. Tapi again, that's just from my personal point of view. Ada orang prefer untuk tunjuk. Betullah jugak. Bak kata orang, tak elok pendam perasaan, nanti sakit jiwa sendiri. haha tapi, saya so far, alhamdulillah, waras lagi. hoho


Lagi satu, ada this quote yang selalu terngiang2 di cuping telinga. "The smart one isn't the one who wins arguements, rather is the one who avoids getting into them in the first place." Jadi, insyaAllah, jom kita berpegang dengan kata-kata ni. hehe


Tu je lah kot yang saya nak tulis. Kalau panjang lagi, takut terlentok sapa2 yang baca post ni. Saya pun tak pandai sangat bab2 mengarang ni.


Owh, tapi sebelum saya beredar, biarlah hadis dibawah ni menjadi renungan.....


"bahawasanya Nabi saw bersabda, 
لا يحل لمسلم أن يهجر أخاه فوق ثلاث , يلتقيان فصد هذا ويصد هذا ,
وخيرهما الذى يبداء بالسلام
Maksudnya : Tidak halal bagi seorang Islam itu tidak menegur sapa saudaranya lebih daripada tiga hari, berjumpa keduanya maka berpaling seorang ke tempat lain dan seorang lagi ketempat lain. Yang lebih baik daripada dua orang ini ialah siapa yang memulakan salam." (dikeluarkanleh Imam At-Tirmizi, diceritakan daripada seorang sahabat Nabi saw yang bernama Abu Ayyub Al-Ansari)


Ingat, tak kira se-terasa mana pun, bila dah sampai tiga hari, tegur2 lah  ye. kih kih kih :)

No comments:

Post a Comment