Thursday 2 December 2010

kisah saya

Bismillah,,


Memetik status facebook saya pada hari ini,


"Israel tidak akan mengenal keamanan, kami akan memerangi mereka sehingga Palestin dibebaskan, dibebaskan seluruhnya.” - As-Syahid Abdul Aziz Rantisi-

Siapakah As-Syahid Abdul Aziz Rantisi ini? Beliau ialah bekas presiden Hamas yang telah syahid beberapa minggu setelah pemergian As-Syahid Sheikh Ahmad Yassin. Alhamdulillah, hari ini Allah telah bercerita kepada saya tentang pejuang-pejuang palestin, melalui satu blog yang sangat padat dengan isu-isu umat palestin. Lantas saya terfikir, mungkinkah Allah ingin menegur saya pada hari ini??



*mode-> terkedu dan terdiam setelah membaca kisah mereka.

Satu benda yang saya rasa sangat kesal di saat ini ialah sifat saya yang suka complain dan merungut dengan cuaca yang agak sejuk ini. Tapi saya tak merungut kalau salji turun, malah makin melebar senyuman pada wajah saya nie...hehe
Dan apabila membaca petikan dari ikrar As-Syahid ini, saya terdiam. Saya teringatkan umat palestin. Bagaimana ye keadaan mereka di sana? Kita pada hari ini, mampu duduk dalam rumah yang serba lengkap, insyaAllah, dengan heater 24 hours, dengan duvet yang tebal dan berbagai lagi, tetapi  bagaimana umat di sana? Allah, kadang-kadang, saya jeles dan cemburu kepada mereka kerana mereka dipilih oleh Allah untuk berjihad di sana.

Hidup dan mati kerana menegakkan Islam. Dan janjinya sudah pasti syurga Allah taala. Tetapi saya disini masih leka, sentiasa merungut dan bermacam lagi. Dan mungkin dari sehari ke sehari dosa saya semakin banyak? Allahualam,, hanya Allah yang mengetahuinya.

Alhamdulillah,  target seterusnya yang saya letakkan dalam merubah diri saya ialah untuk kurang complain dan merungut. Dan saya meletakkan juga target dalam diri saya untuk menjadi pendiam, tetapi pada pengamatan saya setakat ini, dengan jumlah maksima perkataan yang keluar dari mulut saya dalam masa satu hari,membuatkan saya rasa agak mustahil untuk berubah menjadi pendiam, tetapi insyaAllah boleh berubah untuk menjadi kurang bercakap. InsyaAllah, seperti post dalam blog saya, saya memerlukan masa untuk berubah. Dan insyaAllah moga Allah menilai setiap masa dalam perubahan itu supaya menjadi timbangan di penimbang mizan kelak..insyaAllah..

91:8




Maksudnya: Maka, Dia mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada ketaqwaan.

Wallahualam
Teh o ais
Tarbiyah mampu membuatkan seseorang itu gila dengan cinta Allah

No comments:

Post a Comment